Ponieważ w kolejnej już kampanii wyborczej kultura jest niemal nieobecna, Muzeum Witolda Gombrowicza postanowiło włączyć się w agitację przedwyborczą, wysuwając swojego kandydata. Na słupach ogłoszeniowych we Wsoli, gdzie MWG ma swoją siedzibę oraz w pobliskim Radomiu pojawiły się plakaty promujące tę „kandydaturę”, mające przypominać, iż kultura jest nieusuwalną częścią życia społecznego, równie ważną dla naszej codzienności, co nowe drogi czy unijne fundusze.
W ten niecodzienny sposób chcemy oczywiście promować nasze muzeum jako miejsce, które czeka na wszystkich zmęczonych politycznym zgiełkiem, oferując refleksję daleką od politycznego marketingu i wyborczego banału. Ale to nie wszystko: chcemy również zachęcić wyborców, by jednym z kryteriów decyzji przy urnie był stosunek kandydatów do problemów, z jakimi instytucje kultury borykają się na co dzień. Szczególnie te na prowincji, z daleka od centrów intelektualnych, a także politycznych – decydujących o budżetach i warunkach funkcjonowania kultury.
Nasza akcja jest także podziękowaniem dla tych, którzy bez ułatwień i zachęt systemowych decydują się na wspieranie kultury. Są wśród nich – jak widać na plakacie – nie tylko biznesmeni, ale również lokalne środowiska i instytucje.
Muzeum Witolda Gombrowicza jest oddziałem Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza. Znajduje się przy trasie E-7, 100 km od warszawskiego Pałacu Kultury i 200 od Krakowa. Swoją działalność muzeum zainaugurowało w październiku 2009 roku.
Tomasz Tyczyński
Kierownik MWG