W Brugge Centraal w Belgii otwarto wystawę poświęconą artystom Europy Środkowej. Znalazły się na niej m.in. rysunki Brunona Schulza ze zbiorów Muzeum Literatury.
Punktem wyjściowym wystawy była refleksja nad światem rozbieżności, który istnieje między dwoma miastami: Brugią i Warszawą. Podczas gdy Brugia trwa od wieków razem ze swoim dziedzictwem kulturowym, Warszawa była niemal całkowicie zburzona podczas wojny, potem odbudowana – w tym wypadku nierzadko sztuka służyła jako wzór rekonstrukcji miasta.
Wystawa w Brugee Centraal oprócz polskich twórców prezentuje artystów z różnych krajów: z Niemiec, Austrii, Chorwacji, Albanii, Czech oraz różne style i kierunki w sztuce, nie wykluczając zasięgu oddziaływania amerykańskiego Pop Artu w Europie, kończy się zaś na pracach japońskiego artysty Takashi Murakami.
Kuratorami wystawy „The reality of the lowest rank” są Luc Tuymans oraz Tommy Siomoens. Jak piszą organizatorzy, wystawa umożliwia jedyne w swoim rodzaju spojrzenie na sztukę niezwykłego regionu Europy Środkowej oraz prześledzenie wpływu, jaki ta sztuka wywarła na świat, a także jej dialogu ze sztuką światową. Wystawa jest pełna kontrastów: światła i ciemności, elementów wschodu i zachodu, teraźniejszości oraz bolesnej przeszłości.
Muzeum Literatury wypożyczyło ze swoich zbiorów osiemaście rysunków Brunona Schulza oraz jedną cliché-verre* pt „Introdukcja”, z teki „Xięga bałwochwalcza” (1920-1922) – poniżej:
Więcej: http://www.brugge-centraal.be/en/luc-tuymans/luc-tuymans-vision-central-europe
[ekspozycja rysunków Schulza w Brugii – fot. Sarah Bauwens]
—
* Cliché-verre czyli klisza szklana – dość rzadka technika graficzna, wynaleziona we Francji w połowie XIX wieku. Polega na skrobaniu igłą, skrobaczkami lub papierem ściernym w emulsji fotograficznej na szkle, oraz działaniu na nią kwasami lub utrwalaczami fotograficznymi. Odbitki wykonuje się na papierze fotograficznym, najlepiej matowym, metodą stykową.