Katalog towarzyszący wystawie Bruno Schulz. Rzeczywistość przesunięta, otwartej w Muzeum Literatury 20 września 2012 roku. Koncepcja wystawy zasadza się na zaprezentowaniu szerokiej publiczności twórczości Brunona Schulza na tle polskiego międzywojnia, w nie do końca definiowalnym nurcie malarstwa sytuującego się na granicy groteski, ekspresjonizmu, realizmu magicznego. Joanna Pollakówna – wybitna historyk i krytyk sztuki – nurt ten nazwała „malarstwem przesuniętej rzeczywistości” i włączyła doń twórców takich, jak: Bronisław Linke, Rafał Malczewski, Witkacy, Jan Spychalski, krąg malarzy żydowskich. Stąd idea autora wystawy – dr Łukasza Kossowskiego – by na tym tle ukazać twórczość artysty z Drohobycza. Poetyka „przesuniętej rzeczywistości” pozwala osadzić go w epoce, przekroczyć utarte schematy interpretacji, wyjść poza czas życia i twórczości Schulza, poszukać protoplastów i kontynuatorów.
UWAGA: NAKŁAD WYCZERPANY
Eseje zamieszczone w katalogu w różny sposób ujmują „przesuniętą rzeczywistość” sztuki Schulza.
Prof. Jerzy Jarzębski w tekście Bruno Schulz – geografia twórczości umiejscawia ją w nieciągłości, napięciu miedzy centrum a prowincją. Prof. Irena Kossowska w eseju „Nowy człowiek”: w poszukiwaniu tożsamości kulturowej wskazuje na malarstwo metafizyczne Giorgia de Chirica i Carla Carry, jako brakujące ogniwo w kontekstach interpretacyjnych twórczości Schulza. Z kolei w tekście Noc komety Jan Gondowicz omawia jak perspektywę kosmiczną przeczuwanej apokalipsy Schulz starał się obłaskawić poprzez raster XIX wiecznego drzeworytu ilustracyjnego.
Katalog w polsko-angielskiej wersji językowej, bogato ilustrowany, wypełniony cytatami z prozy Brunona Schulza.
Spis treści:
Wstęp
Wprowadzenie
Jerzy Jarzębski, Bruno Schulz – geografia twórczości
Irena Kossowska, „Nowy człowiek”: w poszukiwaniu tożsamości kulturowej
Jan Gondowicz, Noc komety
Katalog dzieł
Sierpień
Noc lipcowa
Wiosna
Trakt o manekinach
Xięga bałwochwalcza
Sanatorium pod klepsydrą
Mesjasz
English texts
Spis obiektów
Projekt Kino „Drohobycz”