Zapraszamy na spotkanie promocyjne tomu Karola Samsela i Krzysztofa Schodowskiego pt. „AltissimumAbiectum”. O poezji i o sztuce rozmawiać będą autorzy.
5 lipca (czwartek) godz. 17.00
Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie
przy Rynku Starego Miasta 20
Wybierasz się? – Wydarzenie na Facebooku – dołącz
Intuicja, która przyciągnęła do siebie twórców, spowodowała, że cel został osiągnięty. Książka rozpoczyna się od najgłębszych emocji, które są mocną podstawą do kolejnych części. Odjęcie – misterium słów odkrytych w symbolice grafik. To, co dzieje się z podmiotem i obrazem, nazwałabym w tym fragmencie przenikaniem. Wyraźne jest to, że Karol gromadzi wspomnienia, wypełnia luki w zmarszczkach, w oczach odbijają się obrazy, które Krzysztof dopełnia w grafikach. A może odwrotnie. Współpraca ich obydwu nakreśliła doskonałą formę, która nawet jeśli nie jest przestrzenna, zmusza jednak do autokreacji. I wiersze i obrazy mają na siebie duży wpływ – złożyły się na wiele akcentów, a nawet odpowiednio ukorzeniły, aby przejść do Abiectum.
W świecie, który jest przegadany, plastikowy oraz pusty, twórczość Karola i Krzysztofa kojarzy się z pewnego rodzaju przywilejem. Wyróżnia ich powściągliwość i żarliwość, z jaką tworzą. Dystans, który nasuwa wiele pytań, by odkryć w sobie odpowiedzi. Autorzy, „rozpinając” maski, doświadczają, budzą emocje i nie pozwalają nam na rezygnację z myślenia. Zestawiają się w jeden ciągły cykl. W wydelikacony początek, który za sprawą dojrzałości zaistniał w świecie. „Realizowana myśl powstaje i zostaje unicestwiona” – jak określił jeden z uczestników wernisażu. Oszczędność słów wynika z procesu porzucenia, do którego dążą autorzy. Nieświadomy czytelnik jest co chwilę pobudzany i prowadzony do prawdy.
Rozwiązanie następuje w Epilogu. I tam ujawnia się głębia towarzysząca nam przez wszystkie wiersze: głębia łamanego tabu, niemal do krwi odzieranego i roztrząsanego w pojedynczych olśnieniach. Trafiamy do istoty AltissimumAbiectum. Dochodzi do rozszczepienia na dwie aktywności, które dążyły w sobie do zakończenia pewnego etapu. Być może procesu. Fenomenalnie oddane napięcie… Zdaje się, że powstałe obrazy i ekfrazy są zbiorem algorytmów błąkających się wśród ludzi. Polecam Państwu niezwykle przedstawione emocje, od najciemniejszych do najjaśniejszych. Ukazane odmiennymi metodami o tych samych wartościach.
Małgorzata Południak
Karol Samsel – rocznik 1986 r. Poeta mieszkający w Ostrołęce. Doktorant Wydziału Polonistyki, student filozofii na Uniwersytecie Warszawskim. Laureat Nagrody im. Władysława Broniewskiego, Zwycięzca konkursów poetyckich: I miejsce w XXXII konkursie o nagrodę „Jesiennej Chryzantemy”, I miejsce w XV ogólnopolskim konkursie im. D. Maliszewskiego oraz w Pierwszym Turnieju Jednego Wiersza im. Wandy Karczewskiej (2011).W latach 2006 – 2010 Członek „Literatorium”, ostrołęckiego klubu poetów. [Redaktor „Zeszytów Poetyckich”. Członek Związku Literatów Polskich. Publikował recenzje i studia literackie m. in. w Tekstualiach, Wyspie, ZNAJ, Wakacie i na stronach Biura Literackiego Jego ostatnie tomiki to:Manetekefar (2009), Kamienie – Pieśni na pożegnanie (2010). Dormitoria (2011).
Krzysztof Schodowski – rocznik 1983. Urodził się w Olsztynku, Mieszka w Warszawie i Charleville. Ukończył Policealne Studium plastyczne Rzemiosł Artystycznych w Rzepczynie. W młodości grał w zespole pop – rockowym. Jest współtwórcą grupy artystycznej „Art pub”. Brał udział w wystawach: Ogólnopolskiej wystawie Malarstwa, Rysunku i Grafiki „Artpub” – Galeria ZPAP w Olsztynie (2008), wystawie „Spojrzenia” wraz z Dominiką Dobrowolską i Pawłem Łyjakiem – Alternatywa Cafe Warszawa (2008), Ogólnopolskiej wystawie Malarstwa, Rysunku i Grafiki „Artpub Preludium” – Alternatywa Cafe Warszawa (2008), Ogólnopolskiej wystawie Malarstwa, Rysunku i Grafiki „Artpub” – Alternatywa Cafe Warszawa (2009), wystawie w galerii „Autograf” w Warszawie wraz z Dominiką Dobrowolską i Andrzejem Olczykiem.(2010), Ogólnopolskiej wystawie Malarstwa, Rysunku i Grafiki „Artpub” w Klubie XIX w Łodzi (2010), wystawie grupy Artpub w Centrali Artystycznej, Koszalin (2011).
—
Okładka i fotografie: Mariusz Syperek