20 maja (sobota) od godz 19:00 do 1:00 zapraszamy do Muzeum Literatury przy Rynku Starego Miasta 20 w Warszawie na Noc Muzeów.
W programie: Recital Aleksandra Dębicza oraz pokaz filmów Piotra Lachmanna. Wystawy: „Władysław Sebyła – powrót”, „Poeta odchodzi. Tadeusz Różewicz” oraz stała wystawa „Adam Mickiewicz 1798 – 1855”
Recital Aleksandra Dębicza
Część I, godz. 19.30:
J. S. Bach – Suita Francuska G-dur, BWV 816
J. S. Bach – Sinfonie
A. Dębicz – improwizacje inspirowane muzyką J. S. Bacha
Część II, godz. 20.30:
A. Dębicz – Fortepian poetycki – improwizacje inspirowane poezją polską
Aleksander Dębicz – jeden z najbardziej wszechstronnych pianistów polskich młodego pokolenia. Jest laureatem wielu krajowych i międzynarodowych konkursów pianistycznych. Doskonały interpretator muzyki klasycznej, wirtuoz kompozycji J. S. Bacha. Kompozytor, którego pasją jest improwizacja; w interpretacjach pianisty podziw budzi zarówno wirtuozeria, jak i inwencja twórcza. Punktem wyjścia jest dla niego muzyka klasyczna, zwłaszcza barokowa, ale także inne gatunki muzyczne – artysta zachwycił debiutancką płytą „Cinematic Piano” (2015), która zawiera kompozycje inspirowane muzyką filmową. Współtworzy znakomite duety, m.in. z wiolonczelistą Marcinem Zdunikiem; efektem ich współpracy w ostatnim czasie jest olśniewający album „Bach Stories” (2017). Każdy koncert Aleksandra Dębicza jest niepowtarzalnym wydarzeniem i przeżyciem.
Pokaz filmów Piotra Lachmanna:
Godz. 21.30: ”Tadeusz Różewicz. Twarze” (2012)
Godz. 22.40: „Moje pojednanie. Różewicz i Niemcy” (2014)
Godz. 23.40: „Szukamy życia w grobach: Tadeusz Różewicz, powroty” (2016)
Produkcja Media Kontakt i Odra-Film.
Z trwającej trzydzieści lat przyjaźni poety z autorem filmu zrodził się niezwykły, poetycki videotryptyk dokumentujący „pod osłoną sztuki” postać Tadeusza Różewicza.
Dyskretny dialog dwóch artystów w sposób swobodny oraz pełen poczucia humoru wprowadza nas w dyskurs o sprawach najistotniejszych, rozpoczynając od intymnej relacji o postawie poety do samego siebie.
Następnie autor wprowadza nas w fascynację Różewicza językiem oraz poezją niemiecką i wtajemnicza w jego akt pojednania.
Zamykając tryptyk refleksjami dotyczącymi śmierci w swoistej „bliskowizji” mającej formę videotrenu reżyser oddaje hołd poecie, który tak dużo wiedział o „bezdomności rodzaju ludzkiego”.
Piotr Lachmann – poeta, eseista, tłumacz, reżyser oraz założyciel z Jolantą Lothe Videoteatru „Poza” w Warszawie.
/z materiałów Producenta/