Zapraszamy na oryginalny warsztat dla maturzystów, który będzie się odbywał m.in. w przestrzeniach wystawowych Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza. Wychodząc naprzeciw wymogom najnowszej matury z języka polskiego, proponujemy zajęcia polegające na interpretacji zarówno tekstów literackich, jak dzieł sztuki (obrazów, rzeźb, plakatów, fotografii) stanowiących ważny element ustnego egzaminu maturalnego.
Każdy uczestnik będzie miał możliwość napisania próbnych wypracowań, rozwiązania zadań testowych oraz zmierzenia się z próbnym egzaminem ustnym. Omówione zostaną wszystkie lektury wskazane w aktualnej Podstawie programowej jako obowiązkowe. Będziemy pracować wykorzystując bogate zasoby Muzeum Literatury, w swobodnej, wolnej od stresu atmosferze.
Zajęcia odbywać się będą w środy, w godz. 15.00-16.30. Spotykamy się w hallu Muzeum Literatury, Rynek Starego Miasta 20 w Warszawie. Wstęp – 1 zł.! – w ramach ministerialnego programu Kultura Dostępna.
Na warsztat nie zapisujemy grup – zapraszamy indywidualnych uczestników (mile widziani także uczniowie młodszych klas liceów i techników).
Prowadzenie: dr Michał Friedrich, kierownik Działu Naukowo-Oświatowego Muzeum Literatury, pracownik Zakładu Edukacji Polonistycznej Wydziału Polonistyki UW, nauczyciel warszawskich liceów z wieloletnim doświadczeniem; współautor książki Miłosz w szkole (wyd. Stentor) oraz scenariuszy lekcji i sprawdzianów dla wydawnictwa MAC Edukacja.
Pierwsze spotkanie odbędzie się w środę, 2 marca, o godz. 15:00. Wydarzenie na Facebooku – dołącz / zaproś znajomych
LEKTURA DO ZAJĘĆ:
I. STAROŻYTNOŚĆ HEBRAJSKA I GRECKO-RZYMSKA
1. Stary i Nowy Testament (fragmenty) oraz ich nowożytne konteksty;
2. Iliada i Odyseja; liryka starożytnej Grecji i antycznego Rzymu;
3. Dramaty Sofoklesa;
4. Henryk Sienkiewicz: Quo vadis? – kontekst interpretacyjny.
II. ŚREDNIOWIECZE
1. Bogurodzica,
2. Lament świętokrzyski;
3. Henryk Sienkiewicz: Krzyżacy – kontekst interpretacyjny;
III. RENESANS
1. Jan Kochanowski: Fraszki, Pieśni, Treny;
2. Dramaty szekspirowskie (Romeo i Julia, Hamlet, Makbet)
IV. BAROK
1. Mikołaj Sęp-Szarzyński: sonety;
2. Komedie Moliera;
3. Henryk Sienkiewicz: Potop – kontekst interpretacyjny.
V. OŚWIECENIE
1. Filozofia epoki;
2. Ignacy Krasicki: bajki i satyry.
VI. ROMANTYZM
1. Johann Wolfgang Goethe: Faust (fragmenty cz. I);
2. Adam Mickiewicz: Dziady, cz. II, IV i III;
3. Adam Mickiewicz: Pan Tadeusz;
4. Juliusz Słowacki: Kordian;
5. Zygmunt Krasiński: Nie-Boska komedia;
6. Aleksander Fedro: Zemsta;
7. Wybór liryki Mickiewicza, Słowackiego, Norwida.
VII. POZYTYWIZM
1. Bolesław Prus: Lalka;
2. Fiodor Dostojewski: Zbrodnia i kara;
3. Fragmenty powieści realistycznych i naturalistycznych (Balzac, Flaubert, Zola).
VIII. MŁODA POLSKA
1. Stanisław Wyspiański: Wesele;
2. Władysław St. Reymont: Chłopi;
3. Stefan Żeromski: Ludzie bezdomni.
IX. DWUDZIESTOLECIE MIĘDZYWOJENNE
1. Stefan Żeromski: Przedwiośnie;
2. Zofia Nałkowska: Granica;
3. Witold Gombrowicz: Ferdydurke.
X. LITERATURA CZASÓW WOJNY I OKUPACJI
1. Wybór poezji przedstawicieli pokolenia Kolumbów;
2. Tadeusz Borowski: U nas w Auschwitzu, Proszę państwa do gazu;
3. Gustaw Herling-Grudziński: Inny Świat;
4. Hanna Krall: Zdążyć przed Panem Bogiem;
5. Wybór poezji Czesława Miłosza i Tadeusza Różewicza.
XI. WSPÓŁCZESNOŚĆ
1. Albert Camus: Dżuma;
2. Sławomir Mrożek: Tango;
3. Wybór poezji XX wieku (Wisława Szymborska, przedstawiciele pokolenia „Współczesności”, Nowej Fali).