LEKCJE I WARSZTATY W RAMACH PROGRAMU EDUKACYJNEGO WYSTAWY
„AUGUST ZAMOYSKI. MYŚLEĆ W KAMIENIU”
________________________________________________
LEKCJE MUZEALNE
NIENASYCENI. O NIEZWYKŁEJ PRZYJAŹNI AUGUSTA ZAMOYSKIEGO I STANISŁAWA IGNACEGO WITKIEWICZA WITKACEGO.
Spotkali się w roku 1918. To Witkacy namówił Augusta Zamoyskiego do przyjazdu w Tatry. Od tej pory byli nierozłączni i „nienasyceni zakopianiną” trzęśli całym Zakopanem, które wówczas przeżywało swój wielki czas awangardy w sztuce i w życiu.
Podczas zajęć uczestnicy będą mieli możliwość /okazję/ do wejścia w ten świat Nienasyconych poprzez opowiedziane zdarzenia i przedstawione dokumenty, a także formistyczne rzeźby Augusta Zamoyskiego
Lekcja przeznaczona dla młodzieży starszych klas szkoły podstawowej i licealistów.
Czas trwania około 1 godziny.
Scenariusz i realizacja – Piotr Prasuła
W PRACOWNI FIDIASZA. MITOLOGICZNE / ANTYCZNE INSPIRACJE W TWÓRCZOŚCI AUGUSTA ZAMOYSKIEGO.
Zajęcia dwuetapowe: w pierwszej części uczestnicy odkrywają świat mitologii greckiej poprzez motywy ukryte w starożytnych rzeźbach (prezentacja multimedialna). W części drugiej, odkrywamy wspólnie rzeźby Augusta Zamoyskiego prezentowane na wystawie próbując rozpoznać w nich antyczne motywy i inspiracje.
Lekcja przeznaczona jest dla uczniów szkoły podstawowej.
Czas trwania 60 min.
Scenariusz i realizacja – Jan Barański.
AUGUST ZAMOYSKI – PORTRET DOMYŚLNY.
Opowieść o losach Augusta Zamoyskiego arystokraty, rzeźbiarza, sportowca. O jego sławnych przyjaźniach i niezwykłym życiu na trzech kontynentach w kontekście sztuki.
Wykład przeznaczony dla młodzieży szkolnej i osób dorosłych
Czas trwania 60 min.
Scenariusz i realizacja – Maria Śledzianowska
_______________________________________________
WARSZTATY LITERACKIE
KAMIEŃ W POEZJI.
Rozmowa z kamieniem, Wisława Szymborska.
Czy można wejść w kogoś, czy można kogoś przyjąć do siebie. Ćwiczenie z empatii i wyobraźni.
Warsztat dla młodzieży szkół podstawowych (od VI klasy) i licealnej.
Czas trwania: 1 godzina
Scenariusz i realizacja – Jarosław Mikołajewski
Zwiecznić chwilę. Wokół wiersza Cypriana Kamila Norwida, Posąg i obuwie
Wspólna lektura tekstu prezentowanego w postaci wydruku rękopisu Norwida potraktowanego jako utwór dramatyczny z podziałem na role a następnie interpretacja wiersza i sytuacji dialogowej. Warsztaty będą miały charakter filozoficznego namysłu nad proponowanymi problemami i pytaniami. Ostatnim akordem zajęć będzie wspólne oglądanie rzeźby Augusta Zamoyskiego z 1936 roku zatytułowanej Wenus w dwóch wersjach, wykonanych w marmurze i brązie.
Warsztat dla młodzieży szkoły podstawowej (7-8 klasa) i licealnej.
Czas trwania: 1, 5 godziny
Scenariusz i realizacja – Piotr Prasuła.
Kamyk , Zbigniew Herbert
Warsztat inspirowany poezją Zbigniewa Herberta oraz rzeźbami Augusta Zamoyskiego. W pierwszej części przeczytamy wspólnie wiersz „Kamyk”. Pogłębiona analiza wiersza pomoże uczestnikom przygotować się do jak najpełniejszego zapoznania się z wybranymi rzeźbami Augusta Zamoyskiego w kontekście zarysowanej wcześniej drogi i przemiany artystycznej rzeźbiarza – od ekspresjonizmu poprzez formizm do „powrotu do porządku” naturalnego i mistycznego.
Warsztat dla młodzieży szkół podstawowych (7- 8 klasa) i licealnej
Czas trwania:
Scenariusz i realizacja – Jan Barański.
_______________________________________
WARSZTATY PLASTYCZNE
WSTĘP DO PROJEKTOWANIA RZEŹBY.
Cel – nauka przestrzennego myślenia.
Punktem pierwszym zajęć będzie przejście przez wystawę poświęconą Augustowi Zamoyskiemu i obejrzenie jego rzeźb. Podczas tej wędrówki zwrócimy uwagę dzieci na to jak wygląda rzeźba w przestrzeni, i z ilu tak naprawdę elementów się składa, szczególnie gdy jest postawiona we wnętrzu lub w otwartej przestrzeni parku czy ogrodu. Dowiemy się w ten sposób co to jest rzeźba kameralna i wolnostojąca.
Punktem kolejnym będą zajęcia plastyczne, podczas których każdy zaprojektuje własną rzeźbę. Do wykonania szkicu rzeźby użyjemy papieru, który odpowiednio wymodelowany posłuży do uformowania brył. Następnie zadaniem będzie zrobienie projektu rzeźby, tj. rysunków, na których będą podane wymiary rzeźb, wymienione będą materiały z których powinny być wykonane prace w rzeczywistości, a także miejsce – kontekst – ich usytuowania. Każdy uczestnik wybierze rodzaj bryły: wolnostojący lub kameralny oraz temat i materiał, także kolorystykę rzeźby
Zajęcia mają pokazać podstawowe rodzaje rzeźb, z którymi spotykamy się na co dzień, również zasady według których przystępuje artysta-rzeźbiarz do formowania swojego dzieła. Są to początki projektowania. Następstwem zajęć będzie lepsza świadomość oglądania rzeźb artystycznych czy innych form przestrzennych w przyszłości, co niewątpliwie powinno ułatwić ogólny odbiór sztuki, a też zachęcić do bardziej twórczego aranżowania – projektowania – własnej, najbliższej przestrzeni życiowej.
Prowadzący:
Anna Bauer, absolwentka warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, doktor nauk humanistycznych. Uprawia rysunek, gwasz, tworzy autorskie książki unikatowe, a także instalację i performance. W swej twórczości łączy dwie dziedziny: literaturę i plastykę. Swoje prace prezentowała w 30 wystawach indywidualnych i licznych zbiorowych.
__________________________
Zapisy telefoniczne na zajęcia prowadzi Dział Naukowo-Oświatowy
22 / 831 76 91
22 / 831 40 61 wew. 110.