Wróblewski/Bloom
Zapraszamy na wystawę dwójki artystów z Kopenhagi: Doris Bloom i Grzegorza Wróblewskiego. Zaprezentujemy ich wspólny projekt artystyczny, powstały w Kopenhadze między 2005 a 2006 rokiem a zbudowany na bazie utworu Grzegorza Wróblewskiego Nowa Kolonia. Tekst – powieść w formie dramatu bez didaskaliów – zainicjował powstanie „kilkunastu „obiektów” (tak je roboczo nazwaliśmy), dużych płaszczyzn wypełnionych symbolami/znakami/kaligrafią, naszą specyficzną wersją „teorii wszystkiego”, komentarzem do Nowej kolonii.”
Będzie to także pierwsza polska prezentacja prac Doris Bloom.
Ekspozycja potrwa do 31 grudnia 2019 r.
O Doris Bloom: malarka i performerka, urodzona w Południowej Afryce. Od 1972 r. w Danii, uczyła się w Johannesburg College of Art, a następnie uczęszczała do Królewskiej Duńskiej Akademii Sztuk Pięknych. Którą ukończyła w 1984 r. Zdobyła wiele stypendiów, m.in. Wielką Dotację Rzymską Królowej Ingrid, Grant Villiam H. Michaelsen, Grant Państwowej Rady Sztuki. Brała udział w licznych wystawach zbiorowych i indywidualnych: Albertslund Municipality,1977, Franz Pedersens Kunthandel, 1985, Studio E, Rome 1986, Gallery 11, DR TV (performance), 1991, 9th International Cairo Biennale, 2003, YAM-ADAM-DAM-ADAMA, Gammelgaard, 2010. W swojej pracy wykorzystuje różne techniku: olej, akwarele, gwasze i mix-media.
Bloom wykorzystuje w swojej pracy wiele różnych mediów; olej, akwarela, kredka i media mieszane.
O Grzegorzu Wróblewskim: poeta, malarz i dramaturg. Współtwórca grupy SLURP. Rodem z Gdańska – rocznik 1962, wychowany na warszawskim Mokotowie. Od 1985 mieszka w Kopenhadze. Należy do Duńskiego Związku Pisarzy (Dansk Forfatterforening). Tłumaczony m.in. na język duński, angielski, czeski, słowacki, węgierski, słoweński, wietnamski, norweski, szwedzki, rosyjski, hiszpański i niemiecki. Dwukrotnie wyróżniony w Konkursie na Brulion Poetycki (1990, 1992), nagroda w konkursie literackim wydawnictwa Brøndum/Aschehoug (Kopenhaga 1995), stypendia literackie Duńskiej Rady Literatury (Dansk Litteraturrådet – 1999, 2002, 2004) i Duńskiej Państwowej Fundacji Sztuki (Statens Kunstfond – 2000, 2003, 2005, 2015). Nominowany przez The Brooklyn Rail do nagrody Pushcart Prize 2015, przez Ugly Duckling Presse do Pushcart Prize 2016; nominacja the Science Fiction Poetry Association’s 2016 Dwarf Stars Award (USA) na najlepszy utwór w kategorii wiersza spekulatywnego opublikowanego w 2015 r.