Blue Pueblo. Tekst: Grzegorz Wróblewski. Fotografie: Wojciech Wilczyk. Wystawa czynna: 17 marca – 14 kwietnia 2016 r. w Muzeum Literatury przy Rynku Starego Miasta 20 w Warszawie.
Tekst Blue Pueblo Grzegorz Wróblewski napisał w styczniu 2013 roku i w kwietniu tego samego roku został on opublikowany w nr 4 miesięcznika „Twórczość”. Blue Pueblo to także tytuł obrazu namalowanego przez Grzegorza Wróblewskiego rok wcześniej.
Autorem angielskiego przekładu jest Adam Zdrodowski.
Zdjęcia autorstwa Wojciecha Wilczyka powstały w Kopenhadze podczas dwóch sesji: jesienią 2013 i wiosną 2014 roku. Wszystkie fotografie zostały wykonane na terenie dzielnicy Amager, gdzie mieszka Grzegorz Wróblewski.
Tekst oraz fotografie zostały opublikowane w wydanym w 2014 roku przez BWA w Zielonej Górze albumie.
Grzegorz Wróblewski – ur. 1962 r. w Gdańsku, w latach 1966-1985 mieszkał w Warszawie, od 1985 w Kopenhadze.
Autor m.in.: Ciamkowatość życia (1992/2002), Planety (1994), Noc w obozie Corteza (2007), Nowa Kolonia (2007), Dwie kobiety nad Atlantykiem (2011), Wanna Hansenów (2013), tłumaczony na kilkanaście języków, m.in. na język angielski (Our Flying Objects – selected poems, 2007, A Marzipan Factory – new and selected poems 2010, Kopenhaga – prose poems, 2013).
W latach 1993-1998 współpracował z pismem Brulion. Występował ze znanymi muzykami sceny jazzowej, m.in. Johnem Tchicai, Olgą Magieres, Stefanem Pasborgiem i Haroldem Rubinem. Malarstwa i grafiki uczył się prywatnie. Swoje prace wystawia od końca lat ’80. Jego twórczość obejmuje akcje artystyczne w przestrzeni miejskiej, instalacje i malarstwo.
W 2014 r. warszawskie Muzeum Literatury zaprezentowało po raz pierwszy w Polsce wystawę jego prac malarskich na ekspozycji zatytułowanej Program Mercury. Grzegorz Wróblewski. Nowa odsłona
Wojciech Wilczyk – ur. 1961 w Krakowie, absolwent polonistyki (Uniwersytet Jagielloński, 1986). Fotograf, poeta, krytyk sztuki, kurator wystaw, wykładowca dokumentu w Akademii Fotografii w Krakowie.
Książki poetyckie: Steppenwolf (Centrum Sztuki – Teatr Dramatyczny, Legnica1997), Eternit (Lampa i Iskra Boża, Warszawa 2002).
Dwukrotnie nominowany do Deutsche Börse Photography Prize.
Dokumentalne projekty i albumy fotograficzne:
– Czarno-Biały Śląsk (1999-2003), topograficzny zapis zmian zachodzących w krajobrazie Górnego Śląska podczas likwidacji górnictwa i przemysłu hutniczego – album Czarno-Biały Śląsk (Galeria Zderzak, Górnośląskie Centrum Kultury, Kraków-Katowice 2004);
– Życie po życiu (2004-2007), antropologia zjawiska wykorzystywania wraków pojazdów mechanicznych jako reklam i ozdób – album Życie po życiu (CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa 2007);
– Niewinne oko nie istnieje (2006-2008), typologia wyglądu i zastosowań synagog, bejt ha-midraszy, sztibli i domów modlitwy, czyli dawnych obiektów sakralnych judaizmu, które zlokalizowane są w obecnych granicach państwa polskiego i nie pełnią funkcji kultowych – album Niewinne oko nie istnieje (Atlas Sztuki i Ha!art, Łódź-Kraków 2009);
– Kalwaria (1999-2004), portret zbiorowy uczestniczek i uczestników uroczystości religijnych w sanktuarium w Kalwarii Zebrzydowskiej – album Kalwaria (Kropka, Września 2010).
– Inne Miasto (2011-2012) wspólnie z Elżbietą Janicką, topograficzny zapis wykonany z wysokiej perspektywy, którego tematem jest obszar dawnej dzielnicy żydowskiej, a w czasie okupacji niemieckiej getta w Warszawie.
– Święta Wojna (2009-2014), obszerna i wielowątkowa dokumentacja graffiti, murali, grafów oraz tagów, jakie malują na murach polskich miast kibice piłki nożnej z rywalizujących ze sobą drużyn.
Autor kilkudziesięciu indywidualnych prezentacji w Polsce i za granicą.
Wystawy zbiorowe: Nowi dokumentaliści (CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa 2006); Efekt czerwonych oczu. Fotografia polska XXI wieku (CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa 2008); Post-dokument. Dokumenty polskiej transformacji (CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa 2012), Sztuka polska wobec Holokaustu (Żydowski Instytut Historyczny im. Emanuela Ringelbluma, Warszawa 2013).
Od 2009 prowadzi bloga: hiperrealizm.blogspot.com.